Valkuil: Perfectionisme

Reading Time: 2 minutes.

PerfectionismePerfectionisme kan je ver brengen. Maar wat als perfectionisme jou overneemt?
Hoe zorg je dat jij de leiding houdt en dat het niet tegen je gaat werken?
Hoe voorkom je dat perfectionisme een stressfactor wordt?

Soms kom je zo’n vrouw tegen: alles wat ze doet, doet ze perfect. Haar werk voert ze uit tot in de puntjes, geen detail wordt gemist. Als er iets op aan te merken valt, dan is het voor haar moeilijk te accepteren. Ze is streng voor zichzelf maar ook van haar kinderen wordt verwacht dat ze aan bepaalde eisen voldoen. Het moet perfect zijn voor de buitenwereld en daarmee ook voor haar binnenwereld. En zo wordt er veel verdoezeld en komen negatieve aspecten van haarzelf in een donker hoekje terecht waardoor perfectionisme alleen nog maar sterker gaat functioneren

Perfectionisme is een belangrijke stressfactor want het is namelijk nooit goed genoeg. Perfectionisten zijn veel bezig met details, hebben moeite met overdragen en delegeren (want je kunt het zelf natuurlijk beter), moeite met het krijgen van kritiek en blijven ‘in kringetjes’ denken. Ze zetten hun perfectionisme in om van onzekerheid af te komen. Ze hebben al vroeg geleerd om geen fouten te maken en niet geleerd om tevreden te zijn met behaalde resultaten. Want heel goed presteren betekent pas: het gevoel hebben erbij te horen, geaccepteerd worden en zichzelf accepteren.

Herken je jezelf in bovenstaande? Leg je de lat steeds hoger voor jezelf en anderen en word je keer op keer teleurgesteld omdat mensen niet voldoen aan jouw verwachtingen? Dan functioneert perfectionisme bij jou als overlevingsmechanisme.

Life Coach Sandra Njio-Simpson geeft je graag een aantal tips die je helpen om te gaan met perfectionisme:

– Erken dat je perfectionist bent! Draai er niet omheen, maar kom er vooruit. Dat neemt meteen al wat druk van de ketel voor jezelf.

– Je bent mens! Geef jezelf toestemming om fouten te maken. Leer naar buiten toe uit te komen voor je gemaakte fouten. In plaats van alles te beredeneren en te rationaliseren zeg je voor de verandering: ‘ik weet het niet”, ‘ik heb er moeite mee’ of ‘ik heb het verkeerd gedaan’.

– Stel je grenzen. Stel een grens of deadline. Als je project af is, stop met morrelen. Ga niet door tot het gaatje, want dan bevestig je alleen maar dat het niet goed genoeg is.

– Wees tevreden met een goede prestatie. Stap uit je denkpatroon dat het toch beter had gekund als je… Telkens als je kritiek hebt over je werk of andermans werk, noem dan ook minimaal 2 positieve punten.

– Je bent goed genoeg zoals je bent. Erken je onzekerheid, die is in je vroege jaren ontstaan. Blijf niet hangen in dat verleden, maar ga jezelf waarderen.

– Jouw alarmbellen horen af te gaan wanneer je blijft piekeren, snel geïrriteerd raakt en prikkelbaar bent of faalangst ervaart.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.